Trzydniowe warsztaty z najlepszą kucharką – babcią

Nareszcie mam ferie. Po tej całej sesji marzyłam jedynie o odprężeniu i odpoczynku, najlepiej podczas gotowania. Pojechałam więc na wieś do mojej babci. Internet prawie tam nie dociera. Wysyłanie jednego zdjęcia na Instagram zajęło prawie 30 min.(!) W sumie może to i dobrze, odpoczęłam od wszystkiego. Od razu uprzedzam, że jakość zdjęć będzie ‚powalająca’ – to tylko mój telefon.

IMG_20140215_095728

Kociak stale wygrzewa się przy piecyku

Babcia jest dla mnie Mistrzem Kuchni. Istnym Master Chefem jeśli chodzi o gotowanie rosołu. Królową wypieków. Top Chefem wszystkiego co proste i przepyszne. W dzieciństwie spędzałam u babci chyba każde wakacje. Ganiając kury, jeżdżąc traktorem i zjadając różne smakołyki.

IMAG1190

Od najmłodszych lat wakacje spędzam u babci

David Tanis, wieloletni szef kuchni kalifornijskiej restauracji Chez Panisse, w jednej ze swoich książek namawia nas do gotowania w domu prostych dań. David podkreśla przyjemność płynącą ze wspólnego gotowania, zauważa, że na wyszukane dania powinniśmy chodzić do restauracji. W domu – delektujmy się wspólnie spędzonymi chwilami. I kierując się tymi słowami przyrządziłyśmy z babcią piernik, placek ze śliwkami, bułeczki z makiem oraz przepyszne pączki z konfiturami. Do tego obiad ze świeżego kurczaka i pierogi z kapustą i grzybami. Czy może być coś lepszego?

IMAG1154

Ten kotlet rano jeszcze biegał po podwórku!

Jeśli uważacie, że ucieranie masła z cukrem przy pomocy miksera to ciężka praca, spróbujcie robić to drewnianym wałkiem. Babcia ma mikser, jednak ucieranie to ucieranie, a nie miksowanie.

IMAG1149

Ucieranie ciasta drewnianym wałkiem to naprawdę niełatwe zadanie!

Nauczyłam się też wyrabiać ciasto na pączki. Pączki idealne, nie kupicie ich w żadnej cukierni.  Nadziewane konfiturami z borówek i obtoczone w cukrze pudrze. Pychota! Na pewno nie raz jedliście bułeczki z makiem. Ale czy wasze bułeczki były pieczone na ogniu w piecyku? Czy miały mięciutką skórkę uzyskiwaną poprzez posmarowanie gorących bułeczek masłem i odstawienie pod przykryciem?

IMAG1162

Bułki z makiem czekają na włożenie do piecyka.

Babcia zna wiele kulinarnych sekretów. Dostałam mnóstwo cennych wskazówek i przepisów. Nauczyłam się jak sprawić by placek ze śliwkami miał chrupiący i cynamonowy wierzch. Jak zachowuje się dobrze wyrośnięty pączek. Oraz jak zrobić idealny rosół z kurczaka złapanego o poranku. Piersi ze szczęśliwego kurczaka smakują o wiele lepiej niż te kupione w supermarkecie. Nawet z wyglądu są inne.

IMAG1153

Serduszko szczęśliwego kurczaka.

Z przepisami było najwięcej zabawy. Większość z nich babcia ma w głowie i na pytanie „ile dodać mąki?” nie raz słyszałam „no tyle, żeby ciasto było nie za gęste. no jak ciasto na bułki”. Więc specjalnie dla was starałam się wszystko mierzyć. Pozostałe przepisy są tak stare, że kartki rozpadały się w dłoniach. Przepisałam większość z nich. W ciągu najbliższego tygodnia możecie spodziewać się tego wszystkiego na blogu.

IMAG1186

Przepis na kocie oczka był tak zniszczony, że cudem odczytałam składniki.

IMAG1187

Tu kolejny stos baaardzo starych przepisów.
M.in. na ciasto z oranżadą.

A wieczorami siadałyśmy z babcią przy dogasającym kominku i rozmawiałyśmy o wszystkim. W tle leciały przeróżne programy kulinarne. Babcia uwielbia oglądać Ewę Wachowicz albo Karola Okrasę. Mówi, że być może nigdy nie ugotuje czegoś takiego, ale przy okazji dowiaduję się czegoś nowego. Babcia pyta mnie o nowoczesne składniki jak kapary, czy przegrzebki. Opowiada mi o tym jak gotowało się kiedyś. O ziemniakach do rosołu lub maślance do ciepłego chleba.

IMAG1189

Bułki pieczone w piecyku na rozżarzonym węglu zyskują na smaku!

Piernik z piwem wyszedł nam znakomicie. Jest mięciutki i pachnący. Na pewno go zamrożę i zabiorę do Warszawy. W zimne dni nie ma nic lepszego od domowego piernika i szklanki ciepłego mleka.

IMAG1176

Jeszcze ciepły piernik, a jak pachnie!

Mam nadzieję, że podobała wam się relacja z mojego weekendu u babci. W ciągu kolejnych dni spodziewajcie się przepisów na wszystkie opisane tu pyszności 🙂

Skomentuj

